Monday, November 8, 2010

Bouwen met prims of meshes in OpenSim?

Er wordt de laatste tijd geregeld in blogs gemeld dat het importeren van meshes in OpenSim binnenkort mogelijk zal zijn. De eerste test waren positief dus lang zal het niet duren. Maar is het wel nodig?

Tot nu toe konden bouwers in Second Life en OpenSim gebruik maken van eenvoudige vormen zoals blokken, pyramides, bollen, buizen, etc. en dat is te weinig volgens de meeste bouwers, er moeten ook meshes kunnen worden geïmporteerd.

Het voordeel met meshes is dat een object er gelijk veel beter uit ziet omdat het uit een groot aantal kleine vlakken bestaat die met elkaar zijn verbonden. Op de afgebeelde dolfijn zijn deze driehoekige meshes duidelijk te zien. Een nadeel is we dat de mesh in een ander programma gebouwd moet worden zoals Blender, 3DS Max, Wings 3D of Google Sketchup (er zijn er uiteraard nog veel meer). Deze programma's zijn voor een doorgewinterde OpenSim bouwer, die alleen maar prims gewend is, wel even wennen.

Maar er zijn nog veel vragen... Kan elke viewer de geïmporteerde mesh straks weergeven? Hoe snel laadt een mesh met zoveel vlakken ten opzichte van een prim? Hoe makkelijk is het om een texture op een mesh te plaatsen?

Voor het bouwen van gebouwen en omgevingen, waar het toch veel op rechte lijnen aankomt, bieden meshes geen voordeel. Dat kan nog steeds het best met prims gedaan worden. En verder moeten we gewoon maar afwachten wanneer het echt goed gaat werken en ons vast verdiepen in 3D programmatuur. Ondertussen gewoon doorbouwen met prims!

Virtueel taaldorp Frans 'Parolay'

No comments:

Post a Comment