Monday, March 8, 2010

Virtueel taaldorp op de IPON 2010

Op woensdag 10 en donderdag 11 maart 2010 wordt ons eerste virtuele taaldorp Engels (in opbouw) op de IPON in Utrecht gepresenteerd.

Tot nu toe ben ik druk bezig geweest met het bouwen van alle virtuele gebouwen en zijn we nu in het stadium dat de aankleding aan de beurt is. In de winkeltjes moet nog van alles worden neergezet zoals b.v. een toonbank, stoelen, tafels, voorwerpen aan de muur, etc. Daarnaast worden er ook nog wat gadgets gebouwd om de leerlingen, die even niet in een winkel terecht kunnen, bezig te houden.

In alfa
Waar ik in de bouw van dit dorp tegenaan loop is het feit dat de software nog in een vrij vroeg stadium is. De 3D software op de server (OpenSim) is versie 0.6.8 die door de ontwikkelaars van deze software nog bestempeld wordt met de alfa status. Deze software zorgt dat het virtuele gebied online te bezoeken is, dat het beheer van alle objecten goed verloopt en zorgt ook voor het inloggen en beheren van alle gebruikers.

Aan de andere kant hebben we de gebruiker achter de computer, die een speciale viewer moet installeren om op het virtuele land te komen. Er zijn verschillende viewers in omloop, ieder met zijn eigen mogelijkheden, maar ook deze viewers zijn nog in ontwikkeling. Ik heb ze bijna allemaal getest (alleen de windows versies) en ben tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk niet één helemaal perfect werkt. Dus ook hier is nog verbetering gewenst. De best werkende is voor mij de Hippo viewer voor Windows versie 0.5.1. Maar er is ook kans dat de software helemaal niet wil opstarten.

Zolang die nul nog in de versienummers aanwezig is zullen we rekening moeten houden met vastlopers tijdens het werken, voorwerpen die verdwijnen of juist niet gewist kunnen worden, textures die niet geladen worden en scripts die niet werken.

Organisatie
Naast de techniek hebben we ook nog met organisatie van het geheel te maken. Hoe komen de leerlingen op dit virtuele taaldorp terecht? Wie zijn er online om te helpen? Gaan al die microfoontjes en koptelefoons werken? Is het wel spannend genoeg voor de leerlingen? Hoe zit het met differentiatie? Wat laten we de leerlingen doen die niet in een winkel terecht kunnen? En op de IPON zullen er nog heel wat vragen en opmerkingen bij komen!

Eerst maar eens deze IPON beurs afwachten en kijken wat er allemaal op ons af komt. Kritiek is altijd welkom! Het is in ieder geval een mooi voorbeeld van Educatie 3.0!

Meer informatie over dit project is te vinden op www.digischool.nl/3d

No comments:

Post a Comment